Leiderschapsvisie in de praktijk | HELDER, samen één

“We zijn met elkaar verantwoordelijk voor 1 ding en dat is de bewoner. Of het nu de zorg is, of de hoteldienst. Als er ergens een papiertje ligt, draag je met elkaar de verantwoordelijk om te zorgen dat het huis weer netjes is voor de bewoner,” vertelt Sandra, medewerker Hoteldienst, over haar visie voor HELDER. Sandra en Marja werken beiden in de hoteldienst van Tabitha. Debbie en Danielle werken in de zorg. “De afgelopen tijd is het heel druk geweest, waardoor soms de structuur miste. Met HELDER willen we ervoor zorgen dat we niet op één eilandje blijven zitten met het eigen team, maar de samenwerking opzoeken tussen de verschillende teams. Met als doel een schoner en leefbaarder huis,” vertelt Marja.

Cardia werkt volgens een nieuwe leiderschapsvisie. Onderdeel van deze nieuwe leiderschapsvisie is dat medewerkers zelf met oplossingen mogen komen voor een probleem wat er speelt. “Ik heb mijn hele leven in een organisatie gewerkt die top-down gestuurd werd. Toen ik van Petra Huisman, teamleider Facilitair, hoorde of ik zelf met een oplossing voor het probleem wilde komen, was ik dus even verbaasd. Waarom zou ik dit moeten doen? Hier heb je toch teamleiders voor?,” vertelt Marja.

“De organisatiestructuur was in mijn ogen op dat moment veranderd naar bottom-up. In het begin begreep ik niet goed wat er van me werd gevraagd. Maar toen ik er thuis nog over nadacht, kwam de boodschap van Petra binnen. Als wij willen dat het harde werk wat we doen wordt gedragen en gezien, moeten we zelf stappen gaan nemen om het op te bouwen. Sandra en ik dachten er beiden zo over. Dus hebben we met elkaar een naam bedacht als basis: HELDER, samen één. En zijn we aan de slag gegaan,” aldus medewerker hoteldienst Marja.

Verbinding tussen zorg en facilitair

Helder bestaat uit een team van zorgmedewerkers, huiskamermedewerkers en facilitair medewerkers op elke etage in Tabitha. Marja en Sandra zijn op dit moment het aanspreekpunt voor de werkgroep Helder. “We plannen regelmatig een afspraak met elkaar in om de dingen te bespreken die er de afdeling spelen. Onderwerpen waar we het bijvoorbeeld over hebben is het schoonmaken van de toiletten of de momenten waarop er schoongemaakt kan worden. Het gebeurt nu vaak dat de hoteldienst ad-hoc werkzaamheden doet. Dan is er iets gevallen of een vies toilet, en komt de hoteldienst schoonmaken. Terwijl het fijner zou zijn om meer met elkaar te communiceren en elkaars verwachtingen duidelijk te hebben,” vertelt Marja. “Er zijn bijvoorbeeld een paar kamers die extra zorg nodig hebben op het gebied van de schoonmaak. Op het moment dat er meer samenwerking is tussen ons als schoonmaak en de zorg kunnen we makkelijker met elkaar het tijdstip afstemmen waarop wordt schoongemaakt. Op een moment dat de bewoner even naar de huiskamer is, kunnen wij dan langskomen om schoon te maken. We willen hier graag met elkaar afspraken over maken,” vertellen beide medewerkers hoteldienst.

Hechte band

“Wij zijn als facilitair een hecht team. Dat vinden we beiden erg fijn. We hebben elke ochtend een opstart. Tijdens de opstart bespreek je dan alles. Daardoor krijg je ook een hechte band. In de zorg is dit anders. Iedereen werkt een andere tijd, en je hebt te maken met veel ZZP’ers. Dat maakt het lastig om alles te weten over de bewoners,” vertelt Sandra. “Daarnaast maakt dat het voor ons ook moeilijk om vaste zorgmedewerkers te hebben waarmee we de werkgroep HELDER kunnen vormen. Gelukkig hebben we nu een aantal vaste zorgmedewerkers en huiskamermedewerkers op elke afdeling voor het HELDER groepje. Daar zijn we erg blij mee en we hopen dat het groepje zich in de toekomst alleen nog maar uitbreidt.”

Samen één

“We willen met HELDER bereiken dat we ‘samen één’ worden als team. Samen gaan we ervoor en zorgen we dat de bewoner het bij Tabitha naar de zin heeft. Het geeft ons als collega’s op de werkvloer ook zoveel kracht en voldoening als we erin slagen om met elkaar de problemen op te lossen die we nu ervaren. We willen ervoor zorgen dat we elkaar kunnen aanspreken en dat we niet neerbuigend doen naar elkaar van ‘ja, maar jij bent van de schoonmaak’. Maar iedereen zien als een onderdeel van het team. Het zou geweldig zijn als we naar elkaar luisteren, iedereen waarderen en dus Samen één zijn."

Werk je in Tabitha en wil je ons helpen om meer eenheid te krijgen in het team en ‘samen één’ te zijn? Neem dan contact op met Sandra of Marja om onderdeel te worden van HELDER.

Direct contact ×

Stel een vraag over wonen of (thuis)zorg van Cardia

Waar kunnen we u mee helpen?

Aanhef:
Aanvraag verstuurd
Bedankt voor je aanvraag. We nemen zo snel mogelijk contact op!

Direct contact

Klantenbureau