Blog: De kunst van het innoveren

Samen met collega (zorg)organisaties neemt Cardia deel aan de Masterclass Innovatie. De deelnemers van onder andere Cardia, RESPECT Zorggroep en Saffier en andere leden van ZorgScala Haaglanden leren daarin bijvoorbeeld hoe zij betrokkenheid kunnen organiseren bij verandering en verbetering. Het uiteindelijk doel is om met elkaar een duurzaam innovatieplatform voor de ouderenzorg te realiseren. In de eerste twee dagen van de Masterclass leerden de deelnemers dat innovatie pas succesvol is als de verandering ook echt omarmd wordt door de gebruikers. Deelnemer Diana Boerefijn schreef hier een korte blog over.  

De kunst van het innoveren

“Elke verandering begint bij een idee. Een frisse blik. Een idee hoe het anders kan.” Ik grinnik in mijzelf als ik dit reclamespotje hoor op mijn autoradio. Met net twee dagen Masterclass Innovatie achter de rug zit ik vol ideeën hoe dingen anders kunnen. De radiospot gaat verder: “Maar een idee op zich verandert niets. Er verandert pas iets, als iemand opstaat en van een idee realiteit maakt.” Ha, laten we het daar nou nét over gehad hebben, de afgelopen dagen. Want van een idee realiteit maken, da’s nog helemaal niet zo eenvoudig. Met ruim 20 mensen uit verschillende zorgorganisaties in de regio Den Haag hebben we twee dagen stilgestaan bij innovatie in de zorg. In de Masterclass Innovatie hopen we gezamenlijk te ontdekken hoe we in onze sector succesvol kunnen innoveren en wat en wie daarvoor nodig zijn

Weerstand overwinnen
In de praktijk blijkt ‘innovatie’ – alleen het wóórd al! – vaak weerstand op te roepen. Laat staan dat je dan ook nog eens aankomt met een nieuwe technologie of methode die je collega’s moeten gaan gebruiken. Ze zullen het misschien niet altijd hardop zeggen, maar je kunt het de collega’s op de werkvloer bijna hóren denken: “Ze hebben weer eens iets nieuws verzonnen maar niemand heeft ons gevraagd of we daar wel op zitten te wachten.” Pats..! De spijker op zijn kop. Een verandering begint misschien dan wel bij een idee, maar als niemand jouw idee wil gaan toepassen, schiet het letterlijk en figuurlijk zijn doel voorbij. Neem nou die alleenwonende oudere man. Zijn kinderen vinden dat hij gezonder moet leven en geven hem een slimme vork en een wandelstok met stappenteller. De vork meet de voedingswaarde van wat de man eet, en geeft dat via een app aan de kinderen door. Idem dito voor de stappen tellende wandelstok. En drie keer raden wat er gebeurt als de kinderen van meneer in de app zien dat hun vader niet gezond gegeten heeft of te weinig heeft gelopen… Dan krijgt vader een berichtje van zoonlief: “Paps, minder zout gaan eten hoor. Dat is beter voor je. En probeer je morgen wel de 2000 stappen te halen? Houd van je, x”. Goed bedoeld zeg je? Zeker! Maar wordt vader er blijer van..? En: blijft hij de slimme vork en stappen tellende wandelstok gebruiken? Grote kans van niet. De moraal van dit verhaal: als een gebruiker het nut niet ziet van de innovatie, zal het nooit een succes worden.

Luisteren naar gebruikers
De kunst van het innoveren is om mensen te laten ervaren hoe handig jouw nieuwe idee is. Dan moet je idee allereerst dus ook écht handig zijn voor degenen die er mee moeten gaan werken. Daarvoor is het nodig te weten wat voor hen belangrijk is. Een verandering kan pas succesvol worden als je tijd en energie steekt in het gesprek met de gebruikers: wat hebben zij nodig, wat is voor hen waardevol en welke hulp kunnen ze goed gebruiken?

De makers van het radiospotje hebben gelijk: een idee op zich verandert niets. En ja, je hebt iemand nodig die opstaat en van een idee realiteit maakt. Maar wat de reclameboodschap vergeet te zeggen: je hebt ook iemand nodig die je idee gaat gebruiken. Hoe je dat voor elkaar krijgt…..? De eerste tools daarvoor hebben we aangereikt gekregen de afgelopen dagen. We gaan er in oktober verder mee aan de slag in de volgende sessies van de Masterclass Innovatie.

Innoveren  Masterclass duurzaam innoveren binnen de zorg

Meer informatie
De Masterclass bestaat uit 7 bijeenkomsten gedurende een jaar en wordt begeleid door Buro Wisselstroom. Heb je vragen over de Masterclass, neem dan contact op met Elisabeth de Vries, senior adviseur strategie Saffier: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.  of met Aveliene Kool, manager innovatie en projecten Cardia; Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Deel dit item